Minecraft 1.2

Pokud pravidelně sledujete náš web, znáte už 99 % novinek z aktuálně vydaného updatu Minecraft 1.2. Které to jsou a co je to 1 %?

O Minecraft 1.2 jsme začali psát ve zprávičce #8 a pokračovali až do #13. Vše začalo přidáním nového biomu džungle, ve kterém přibyl nový mob ocelot, ze kterého ochočením získáte kočky. Před pár dny přibyl ještě druhý mob – železný golem (iron golem), který chrání vesničany.

Vesničani mohou mít děti a vlci vlčíky. Všichni mobové využívají nového AI systému – jsou chytřejší, dokážou hledat cesty, vyhýbat se překážkám, schovávat se před sluncem – a z některých mobů náhodně padají extra předměty.

Stavět můžeme nově až do výšky 256 bloků (generátor mapy Anvil) a přidány byly nové bloky, například redstounová lampa (redstone lamp). A co to 1 % říkáte si? 🙂 Až ve finálním Minecraft 1.2 updatu přibyl nový blok – Stone brick (další cihla).

Nový stone brick v Minecraft 1.2HatFilms opět natočili skvělé video o aktuálním updatu.

 

 

Zprávičky #13 – železný golem

V předchozích updatech získali zombie nad vesničany výhodu a mohli jím vyrazit dveře. Aby se síly vyrovnaly byl v dnešním updatu 12w08a přidán nový mob – železný golem (iron golem) – ochránce vesničanů.

Železný golem (iron golem) se sám spawnuje ve vesnicích s 15 a více obyvateli anebo si ho můžete sami vyrobit, podobně jako sněhuláka (snow golem).

Iron golem crafting

Iron golem je nekompromisní zabiják záporáků – troufne si na všechny, kteří útočí na vesničany od zombie po endermany; a může si to dovolit. Golem má 100 životů (50 srdíček) a dává rány za 7-20 (3,5-10 srdíček) podle obtížnosti. Pokud ho sami naštvete, měli byste zmizet a utéct mu, jinak vás s velkou pravděpodobností dostane. Utéct mu ale není takový problém, protože je pomalý.

Iron golem, železný golemGolemovi se svou železnou kostrou nevadí, když spadne z velké výšky, ale láva, oheň nebo jed mu škodí. Golemovou slabinou je voda, ve které se utopí; stejně jako enderman se nedostane kvůli své výšce pod 3 bloky. Neútočí na slimy, magma cube, vlky, ghasty a creepery (kvůli bezpečnosti). Na projev svého přátelství se železný golem náhodně objevuje s růží, kterou podává vesničanům a dětem.

Železný golem s růžíSchody vzhůru nohama

Přibyla možnost pokládat schody obráceně, záleží do jakého místa je položíme. Lze tak vytvářet „zakulacené“ vchody, okénka, apod. V dalším updatu bude možné pokládat půlbloky (half-slaby) jak na spodní, tak horní polovinu běžné kostky; více napoví obrázek.

obrácené schody v Minecraft 1.2Okno ze schodů v Minecraft 1.2Pochodeň nově můžeme pokládat na sklo; ze stran to nejde.

Pochodeň na skle v Minecraft 1.2Ve městech se mnohem méně objevují kovárny (což je ale asi chyba a bude odstraněna) a v nich se nachází bedna s cenným obsahem…

Zprávičky #12 – redstone lampy, děti

Aktuální týdenní update 12w07b přináší dvě velké změny. Nový generátor mapy “Anvil”, o kterém jsme psali v samostatném článku a který přináší především zvýšení světa na 256 bloků oproti současné výšce 128 bloků.

Popravdě, pokud máte nastavenu normální dohledovou vzdálenost, z vrcholku 256 bloků vysoké věže ani neuvidíte dolů 🙂 . Na následujících obrázcích se mrkněte, jak vysoký je 128 a 256 bloků vysoký sloup.

Pohled ze země na sloupy
128 vs. 256 bloků
Pohled z výšky 128 bloků
Pohled z výšky 128 bloků
Pohled z výšky 128 bloků nahoru
Pohled z výšky 128 bloků nahoru
Pohled z výšky 256 bloků
Pohled z výšky 256 bloků, daleke zobrazení
Vrchol světa
Vrchol světa - normální zobrazení

Druhou výraznou novinkou je nový blok Redstone lamp (redstounová lampa). Na něco podobného jsem čekal prakticky o začátku mého hraní, od verze 1.2_01 Minecraft beta 🙂 .

Recept na Redstone lampuRedstone lampaStejně jako zvířata, začali se nám rozmnožovat i vesničasné. Samozřejmě ne za kus jídla, ale automaticky a přirozeně podle velikosti vesnice. Ve vesnicích tak narazíme na pobíhající “testifikátka”, kteří dělají lumpárny.

Nový AI systém už nyní používají všechny zvířata – jsou chytřejší a dokážou vás lépe následovat – a oproti předchozímu updatu 12w06a byla snížena šance získat z mobů dodatečný předmět. Žebřík dostal novou kolizní stranu – zboku do něj narazíte.

PS: S tímto článkem mi pomohl CraftManCZ čímž bych mu chtěl poděkovat. Další články už bude psát sám jako redaktor.

Nový formát Minecraft map “Anvil”

Od svého vzniku byl svět Minecraftu omezen výškou 128 bloků a skládal se z tzv. chunků (částí) o velikosti 16×128×16 (x, y, z; šířka, výška, hloubka). Svou pozici si můžete kdykoliv zjistit po zmáčknutí klávesy F3 ve hře.

F3 - souřadnice v Minecraft

Kovadlina přichází

Nevím, co vedlo autory k výběru jména kovadlina (Anvil = kovadlina), ale určitě se jedná o “těžkou váhu” co se týká změn. V aktuálním týdenním updatu 12w07a je již nový systém generování světa zakomponován a přináší především zvýšení maximální výšky, kde se dá stavět na 256 bloků. To je hned 2× více než jsme byli zvyklí.

Pohled ze země na sloupy
128 vs. 256 bloků
Pohled z výšky 256 bloků
Pohled z výšky 256 bloků, daleke zobrazení
Vrchol světa
Vrchol světa - normální zobrazení

Mezi hlavní důvody jež vedly k přípravě nového typu mapy patří příprava pro modding, speciálně navýšení počtu možných bloků ve hře na 4096 (dříve bylo 256).

Pro zvýšení výkonu jsou nově chunky zmenšeny na 16×16×16 bloků; prázdné chunky se neukládají do paměti RAM; další změny v ukládání biomů a posílání packetů, kterým ani příliš z technického hlediska nerozumím takže jen tak na okraj…

Přechod na nový systém map

Změna mapy bude pro všechny hráče oficiálně uvedena v dalším updatu Minecraft 1.2. Aktuální mapy se automaticky překonvertují do nového formátu a zůstanou pro jistotu zálohovány. Nové mapy budou používat koncovky souboru .mca namísto starého .mcr. Toto se týká především single playeru. Jak to ovlivní mapy v bukkit multiplayeru, na to si ještě prozatím počkáme.

Každopádně se můžeme těšit na nový typ super-vysokých věží, nebeských měst a jiných úžasných výtvorů.

Zprávičky #11 – zombie ničí dveře

Minulý týden jsme nestihli vydat článek k týdennímu updatu 12w06a, takže doplníme dnes. Kromě standardních oprav menších chyb byla opravena detekce otevřených a zavřených dveří. Vesničané se nyní umí schovávat a zavírat za sebou dveře v případě, že příjde noc, začne pršet anebo se chtějí schovat před zombie.

Upraveno bylo chování dvojitých dveří, kdy už není potřeba složitě pomocí redstone negovat signál tak, aby se dveře otevíraly současně. Teď stačí položit dvě nášpané desky a hotovo.

To jim ale moc nepomůže, pokud hrajete na hard nebo hardcore obtížnost. V této obtížnosti umí zombie vykopnout dřevěné dveře a dostat se vám do domečku. Železné dveře nezničí. Z tohoto důvodu přemýšlím o zvýšení obtížnosti na serveru z normal na hard při dalším updatu, bude to více survival 🙂 .

Kočky, které získáte ochočením ocelotů začaly mňoukat.

Přibyla šance, že ze zabitých nepřátelských mobů vypadnou předměty navíc. Ze skeletonů padají luky, ze zombie železné cihličky nebo rovnou části brnění, z pigmenů například zlaté meče, atp. Při hraní mi dokonce jednou vypadl enchantovaný luk.

A láva nově vydává specifický bublající zvuk. Kromě prosakování z horního bloku ji teď můžete i slyšet a vyhnout se nebezpečí upálení někde v dole.

Zprávičky #10 – strach creeperů

Včera a dnes vyšel týdenní Minecraft update s označením 12w05a a 12w05b. Update opravuje hodně chyb týkajících se mobů a přidává některým nové chování. Konkrétně?

Creepeři se bojí koček, které získáme ochočením ocelotů a utíkají před nimi. S malou partou koček si na vás creeper netroufne 😀 . Kočky si už umí sedat, když na ni kliknete něčím jiným než rybou, po rybě mají chuť na něco jiného 😉 .

Minecraft kočka

Změna, která se mi příliš nelíbí je to, že oceloti jdou ochočit mnohem snadněji. Všimnou si vás mnohem dříve a neutíkají tak často, jako tomu bylo dříve a právě to chytání ocelotů v džungli bylo to zábavné. Teď je to pryč…

Vesničané (Testificates) se nově snaží nastěhovat do obydlí a domečků, pokud mají dveře. Umějí detekovat otevřené a zavřené dveře. Zatím to ale nefunguje ideálně a s dveřmi si hrají a pořád je otevírají a zavírají 🙂 .

Pokud si chcete Minecraft snapshot 12w05b vyzkoušet – stahujte a pokud se chcete na novinky podívat – koukejte…

Zprávičky #9 – Ocelot, kočky

Týden se sešel s týdnem a máme tu další tzv. weekly snapshot – takovou ukázku, na čem pracovali v Mojangu za posledních pár dní a čeho se dočkáme v následujícím oficiálním updatu. Aktuální vydání má verzi 12w04a (rok 12, týden 04). A jaké novinky se tedy objevily? Při bližším “studiu” je jich více, než jsem původně tušil.

Ocelot / kočky

Tradičně jednou z nejmilejších novinek je nový mob, zviřátko – ocelot.
Ocelot, Minecraft 1.2
Ocelot, Minecraft 1.2

Ocelot je český název pro několik druhů kočkovitých šelem rodu Leopardus. Používá se v češtině pro tři druhy tohoto rodu. Ocelot velký, margay a ocelot stromový. Převzato z Wikipedie.

Ocelota si lze ochočit stejně jako vlka, ale protože jde o kočkovitou šelmu, musíte se k ní přibližovat velice opatrně a pomalu a místo kostí si raději dá syrovou rybu.

Po ochočení se promění v klasickou kočku – náhodně se mění ve tři druhy koček (zrzavá, černá a siamská). Pomocí ryb potom můžete dělat malé koťátka / ocelátka 🙂 . Ocelot je, jak už jsem psal, velice plachý a pokud na něj půjdete prudce, bude se snažit utéct. Není agresivní. Když na něj zaútočíte, neútočí zpátky, ale utíká pryč. A k čemu ocelot / kočka je? Prozatím vcelku k ničemu. Dolízá, neposlouchá, neútočí, prostě kočka 🙂 . Jediné co občas chytají, jsou kuřata.

Kočky, Minecraft 1.2
Kočky v Minecraftu

Fire Charge

Fire Charge je nový předmět, který je určený především jako náboje do dispenseru (střílny). Dispenser potom střílí ohnivé koule (fireball) a při nárazu vznikne požár. Každého asi jako prví napadnou různé pasti a podobné zlomyslnosti 🙂 . Dá se ale taky použít jako zapalovač (Flint and Steel). Jde vycraftit.

Fire Charge, Minecraft 1.2

Fire Charge, crafting recipe

Bottle o’ Enchanting

Lahvička, která je v tuto chvíli dostupná pouze v creative módu. Používá se jako házecí lahvička a po rozbití z ní vypadnou 1-3 zkušenostní orby a hráči dají 3-11 zkušeností. I v creative módu si tak můžete enchantovat věci (i když to moc nedává smysl).

Bottle o Enchantment, Minecraft 1.2

Chytřejší mobové – Skeleton, Zombie

Už v předchozím snapshotu byl zombík chytřejší a dokáže si najít cestičku aby vás dostal. Nyní se umí skeletoni i zombíci schovávat do stínu nebo skočit do vody, pokud na ně začne svítit slunce.

Ostatní: Pro stromy v džungli už přibyly sazenice (sapling). Pokud se prodíráte hustou džunglí, liány vás budou zpomalovat. V pouštích můžete narazit na nové stavby – pouštní studny.

Desert well - pouštní studna, Minecraft 1.2
Desert well - pouštní studna

Zprávičky #8 – Džungle, vlčíci a opičky

Je tu další týdenní update Minecraftu. Hlavní novinkou je nový biom – džungle (jungle). Je to krásně zelený a hustě porostlý kus země, kde se do velké výšky tyčí palmy. Neoficiální informace říká, že se v dalším updatu objeví i opičky 🙂 .

Minecraft - džungle, jungleMinecraft - džungle, jungleJo, palmy sebou přinášejí nový typ dřeva a listí. Další blok, který obohatí dřevěné vesničky.

Minecraft - džungle, nové dřevo

Novinkou je také možnost šplhat po liánách (vines) a vlastnost, která byla v Minecraft 1.1 u žebříků odstraněna – tedy ta možnost na žebříku stát a odrážet se od něj, je zpět. Spousta nových možností pro adventure mapy a různé eventy.

Přibyla možnost krmit vlky masem a splodit tak malé vlčíky 🙂 . V tuto chvíli nefunguje léčení vlků, ale to bude v příštím update opraveno.

Plození vlkůMalý vlk, MinecraftPokud si tedy chcete džungle vyzkoušet, stahujte update Minecraft 12w03a a vyzkoušejte seed: 213jkjndjkashdjkh .

A zbylé novinky už v rychlosti: Zombie jsou chytřejší a když narazí na překážku, dokážou se jí vyhnout/obejít; Pokud z dispenseru vyletí mob-vajíčko, vylíhnete se mob. Nezůstane už ležet jen tak na zemi; I vlci jsou o něco chytřejší; Upraveny byly některé jazykové překlady – netuším, jestli se týká i češtiny.

Aktualizace: pokud se chcete podívat, jak chytří jsou noví Zombie…